Pozlovice-Malenisko a zpět

Pěkný výlet od Luhačovické přehrady k poutnímu areálu Malenisko, projdeme i křížovou cestou k vrcholu hory Brda.

Jako rodilý Zlíňák (narodil jsem se tedy v Gottwaldově), se občas vracím i do Zlínského kraje. Luhačovice jsou velmi známým lázeňským městem, kousek dále, v obci Pozlovice se nachází Luhačovická (Pozlovická) přehrada. U hráze se dá celkem bez problémů zaparkovat, 60 Kč za den, v sezóně může být samozřejmě parkoviště obsazené, ale kousek dál je ještě jedno.

Přehrada byla zprovozněna v roce 1931, okolo ní je pěkná asfaltová stezka využitelná i pro inline bruslení, v přehradě se dá koupat, příp. si i pronajmout lodičku nebo šlapadlo.

Od přehrady jdeme po červené značce do Pozlovic, cesta vede okolo Martincova kříže z roku 1944.

Do Pozlovic přicházíme okolo Pozlovického zbojníčka, kde vyměníme červenou značku za modrou. V obci nacházíme dost vzpomínek na místního rodáka, etnografa dr. Antonína Václavíka.

Modrá značka pomalu opouští Pozlovice a stoupáme směrem ke zřícenině hradu Starý Světlov, ten byl založen v polovině 13. století a od 18. století bohužel chátrá. Od roku 1964 je chráněn jako kulturní památka.

Po zelené značce pokračujeme k poutnímu místu Malenisko, zde je Kostel Panny Marie Sněžné, do kterého se nám povedlo i vstoupit. Vedle kostela je replika Plečnikovy lavičky a lípa slovinsko-českého přátelství, v blízkosti je i studánka.

Nedaleko od kostela je hospoda, bohužel v době naší návštěvy tam byla uzavřená společnost. Zpět jsme šli křížovou cestou, která se skládá ze 14. kamenných zastavení, na jejím konci je pak kaplička.

Od křížové cesty jsme pokračovali po žluté značce a poté po cyklostezce přes pastviny zpět na modrou značku a po ní do Pozlovic. Průchod pastvinami byl zajímavý, cesta prochází opravdu pastvou, proto je vstup a výstup realizován přes ocelové tyče, aby se zabránilo úniku skotu. To je trochu komplikace pro méně pohyblivé turisty. Vzhledem k blízkosti právoplatných uživatelek pastvin jsem byl rád, že s sebou nemáme žádného psa.

Celá trasa nás nakonec vyšla na zhruba 20 km, včetně různých zacházek a nezbytného hřibaření. Trasa je není úplně snadná, místy je terén trochu náročnější a narazíme i na občasné stoupání.