Balaton – Tihany

Letos jsme poprvé vyrazili do Maďarska k jezeru Balaton, přesněji na poloostrov Tihany. Zde je malý report z dovolené.

Ubytování jsme si zajistili přes Booking v resortu Club Tihany, pronajali jsme si zde chatku. Jako cestovní prostředek jsme zvolili auto, z Brna je to cca 300 km a s mezipřistáním v Bratislavě se dá cesta zvládnout za necelé čtyři hodiny. V Bratislavě jsme se zastavili v nákupním centru Eurovea na kafe.

Cesta proběhla celkem hladce, jen jsme se asi na půlhodiny zasekli v koloně v Maďarsku, chvíli po sjezdu z dálnice. Do našeho resortu jsme dorazili kolem páté odpoledne, chatka už byla připravená. Na recepci proběhlo vše rychle a hladce, každý jsme dostali čipovou kartu, která otevírá chatku, závoru u vjezdu a na kterou je možné kupovat jídlo v restauracích a food trucku u pláže. To je velmi pohodlné, protože není nutné mít u sebe peníze. Vše se platí až při odjezdu.

Poloostrov Tihany je poměrně kopcovitý, to je dáno jeho sopečným původem. Je znám díky levanduli, která se tu pěstuje a na kterou narazíte opravdu všude. Další důležitou plodinou je paprika, v městečku Tihany je dokonce Paprika Ház, neboli paprikový dům.

Chatka byla pěkně ve stínu, čistá, vše připravené. K dispozici byla jednoduchá kuchyňka s ledničkou, malá místnost s dvěma postelemi a v prvním patře větší místnost s manželskou postelí. Pro nás čtyři ideální a na dovolenou dostatečně prostorné. Celý prostor včetně pláže je pokryt wifi, což sice trochu kazí digitální detox na dovolené, na druhou stranu je to celkem pohodlné a umožní to lepší a jednoduší plánování výletů.

První návštěva pláže byla až dobrodružná, na rozdíl od mořské pláže v turistických oblastech bylo na Balatonu opravdu živo, kromě očekávatelných kačen, labutí a rybek jsme narazili i na hady. Ty jsme pak potkávali denně, většinou u břehu, ale jakmile se do vody nahrnulo více lidí tak už zůstávali schovaní. Trocha googlení ukázala, že by se mělo jednat jen o nejedovaté užovky, ale někteří lidé z nich byli trochu vyplašení.

Jelikož je Balaton jezero, tak je voda poměrně klidná a moc vln tam nepotkáte. Výjimkou jsou samozřejmě bouřky, ale tu jsme zažili jen jednu. Proto je koupání poměrně nudné, naštěstí kousek od břehu byl nainstalován ponton, z kterého se dalo skákat, tam jsme tedy trávili většinu koupacího času.

Tihani

První výlet, který jsme zde uskutečnili byl do města Tihany, to je cca 3 km od pobřeží. Vyrazili jsme autem kolem deváté hodiny, což se ukázalo jako velmi šťastné. V Tihani je sice spousta parkovišť, ale kolem oběda už je šance sehnat parkovací místo poměrně malá. Parkovací automaty berou pouze mince a platí se předem. Cena za parkování se pohybuje okolo 600 HUF/hodinu, kartou bohužel platit nelze. Naštěstí na poště byli ochotní a bez problémů nám rozměnili bankovky.

Obec Tihani najdeme na poloostrově Tihani v blízkosti obce Aszófő a města Balatonfüred. Oblast byla osídlena již v pravěku, v roce 1055 bylo založeno Tihanyské opatství. Název pochází ze slovanského Tichoň, což znamená ticho.

Hned z kraje jsme narazili na již zmíněný Paprika Ház, od kterého jsme se vydali k benediktínskému opatství, jehož dominantou je klášter. Ten se v době naší návštěvy opravoval. Od kláštera vede příjemná cesta, z které je pěkný výhled na přístaviště a samozřejmě Balaton.

Pak jsme se dostali až ke křížové cestě (IV. Károly kálvária). Ta byla vybudována ve 20. letech 19. století, ale byla zbourána a nově postavena až roku 2013. Skládá se ze čtrnácti zastavení a tří křížů na konci. Kupodivu jsem byl (v danou chvíli) jediný, kdo si celou cestu prošel, ostatní podlehli vedru a zůstali dole.

Během našeho výletu bylo opravdu neskutečné vedro, ale naštěstí jsou všude k dostání limonády a zmrzliny, dokonce i s levandulovou příchutí (doporučuji zkusit, ale není to žádná sláva). Jako velmi pozitivní hodnotím možnost platit kartou i v malých stáncích, šetří to starosti s hotovostí.

Dovolená v Maďarsku byla příjemným překvapením, vše proběhlo hladce, chatka i okolí bylo velmi čisté. Užovky ve vodě sice byly pro nás nečekané, ale při koupní jsme o nich nevěděli, ukazovaly se hlavně ráno a večer. Finančně to vyšlo poměrně dobře. Cestu tam i zpět a popojíždění po okolí jsme zvládli na jednu plnou nádrž.

Odkazy

2 Replies to “Balaton – Tihany”